Iedere morgen om half zes, al meer dan 30 jaar, staat Arie Plugge naast zijn bed om verse vis in te kopen bij de visafslag in Scheveningen. Daarna volgt een rondje door Scheveningen: haring, garnalen, gerookte makreel, koel-ijs en het beslag voor de lekkerbekken, die van de vissoort heek worden gemaakt. Dertig jaar lang, altijd vers, altijd bij dezelfde leveranciers.

Plugge 3cOm half negen komt hij zijn vrouw Yvonne weer tegen in de vaste kiosk op de hoek van de Apeldoornselaan en de Voorthuizenstraat. De oma van Arie kwam in 1925 – 90 jaar geleden – voor het eerst in onze buurt met twee vismanden die zij aan een houten juk op haar nek droeg. In de loop der jaren kwam er een fiets, een bakfiets, een motorbakfiets, een houten kar, een polyester verkoopwagen, een vaste, houten kiosk. In 1991 werd tenslotte de stenen kiosk gebouwd. Bij goed weer kun je een visje eten op het terras voor de kiosk.

Als het nieuwe haringseizoen aanbreekt (in juni), is het heel hard werken. De eerste dagen verkopen Arie en Yvonne honderden haringen per dag, die allemaal hoogstpersoonlijk schoongemaakt worden. Als je de kiosk binnenkomt, ben je nooit de enige klant. Het is een komen en gaan van klanten. Heel veel vaste klanten. Klanten uit Twente, die na familiebezoek in Den Haag nog even vis gaan halen bij Plugge. Dat is het geheim van vishandel Plugge: alles is vast en zeker. Kwaliteit, aanvoer, leveranciers, Arie en Yvonne. En dus is ook de klantenkring vast en zeker.

Arie Plugge is van de derde generatie die vis verkoopt in Rustenburg-Oostbroek. Zij hebben ook de veranderingen in onze wijk meegemaakt. De komst van Marokkanen en Turken in de jaren ’60. En meer recent de komst van mensen uit Oost-Europa. Toch maakt dat voor de vishandel niet veel uit. Die nieuwe groepen mensen houden ook van verse vis: vis is goedkoop, gezond en van hoge kwaliteit. “De nieuwe groepen bewoners hebben zich aangepast aan ons aanbod, niet andersom.” En Arie en Yvonne garanderen de kwaliteit. Zelf eten ze elke dag vis. Als ze op vakantie uit eten gaan, wil Arie nog wel een stukje vlees nemen. Yvonne is dan vegetariër.

 

Maar is dat leven nou niet saai? Dertig jaar vroeg op, datzelfde rondje, diezelfde vis, diezelfde klanten?, vroeg ik. “Nee”, zeggen ze allebei. Juist het vaste contact met de klanten levert zoveel sociaal plezier op. Tijdens het klaarmaken van de bestelling vertelt Arie de grote verhalen en vult Yvonne aan met smeuïge details. Én maant Yvonne haar man aan om ondertussen wel met zijn werk door te gaan. Geen dag is hetzelfde. Altijd nieuwe verhalen, van mensen die je al jaren kent. “We zijn natuurlijk een vishandel, maar eigenlijk ook een sociale wijkvoorziening.” Hun antwoord deed mij denken aan de Haagsche koffietent van Harrie Jekkers!

Arie en Yvonne lopen nu tegen de 60 jaar aan. Ze hebben hun werk teruggebracht tot hun kiosk. Vroeger deden ze ook viscatering voor bedrijven en ministeries. Of gingen ze vis promoten in Engeland. Arie heeft indertijd nog een stunt uitgehaald door het eerste vaatje nieuwe haring op te kopen: televisie erbij en gratis haring uitdelen om de haring te promoten.

Als ik nog even langs ga met de tekst van dit interview, zegt Arie: “Het is een goed verhaal over ons hoor, maar eigenlijk vergeet je toch teveel onze klanten. Die zijn onze vaste en zekere afnemers, daar zijn wij op onze beurt heel blij mee”. En daarmee is de cirkel rond.

In de eerste week van juni gaat Vishandel Plugge het 90-jarig bestaan vieren. Ze gaan elke klant een klein ‘hebbedingetje’ geven met hun foto en adres er op. De kiosk wordt versierd. En ze gaan hun producten aanbieden voor een speciale prijs. U raadt het al: een prijs met 90 cent erin. Als u langs gaat, bekijk dan ook de prachtige fototentoonstelling in de kiosk van drie generaties Plugge. Arie en Yvonne hebben geen kinderen. Het zal bij drie generaties Plugge blijven. Dus geniet nu het nog kan een paar jaar van verse vis van hoge kwaliteit.

Sytze Ferwerda